Budgetbeheer
Kennismaking
Wij komen bij u thuis of u komt bij ons op kantoor voor een kennismakingsgesprek. Aan het eind van het gesprek besluiten we samen of een budgetbeheer een goede oplossing voor u is. Dit gesprek is helemaal gratis en vrijblijvend.
Voor de aanvraag van budgetbeheer zijn de volgende documenten nodig:
- Overeenkomst budgetbeheer (nemen we door tijdens het gesprek)
- Algemene Voorwaarden (nemen we door tijdens het gesprek)
- Geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of ID-kaart)
Intake en afsprakengesprek
Geeft u ons opdracht voor budgetbeheer, dan gaan we met u samenwerken. Voor deze samenwerking maken we goede afspraken: wat doen wij én wat doet u. Natuurlijk kunt u ook vragen stellen over dingen die u niet begrijpt.
Bij de intake maken we een budgetplan. We bespreken wat de beheerrekening en de leefgeldrekening voor u betekenen en maken werkafspraken.
Budgetplan
In de intake brengen we samen met u uw financiële situatie in kaart. We maken een overzicht van uw inkomsten, vaste lasten en wat er overblijft. Op basis hiervan maken we een budgetplan. In het budgetplan staat hoe uw geld de komende tijd besteed wordt.
Wat wij voor u doen
We openen een beheerrekening bij KNAB. Op deze rekening komen al uw inkomsten binnen. We betalen hiervan uw vaste lasten. We openen ook een leefgeldrekening. Op deze rekening storten we het geld dat overblijft.
Vaste lasten zijn:
- Huur
- Gas, water & elektra
- Zorg-, WA- en inboedelverzekering
- Gemeentelijke en waterschapsbelasting
- Uitvaartverzekering (als u die heeft)
- Motorrijtuigenbelasting en autoverzekering (als u al een auto heeft en dat binnen het budgetplan past).
- en eventuele andere zaken
OnView
Wij beheren de beheerrekening, maar u kunt wel zien wat er met uw geld gebeurt. We maken een persoonlijke pagina voor u in de onlineomgeving OnView. U kunt inloggen en alle gegevens van de beheerrekening bekijken. Het budgetplan staat ook op uw pagina.
Wat u zelf doet
U blijft zelf zorgen voor inkomen. Dat betekent niet alleen inkomen uit werk, maar ook aanvragen van toeslagen, kinderbijslag, enzovoort.
Leefgeldrekening
Het geld op uw leefgeldrekening kunt u besteden zoals u wilt. U bepaalt hoeveel u hiervan uitgeeft aan eten, drinken, telefoon, internet, loterijen, enzovoort. Op deze rekening kunt u gewoon internetbankieren. We bespreken in het intake gesprek of u dat geld per dag, week of maand wilt ontvangen.
Post en deurwaarders
Alle post die u krijgt met betrekking van rekeningen stuurt u éénvoudig naar ons op per post, whatsapp of e-mail.
U kunt er ook voor kiezen dat alle post rechtstreeks naar ons kantoor gaat.
U heeft vanaf het moment dat u bij ons klant bent niets meer te maken met deurwaarders. U krijgt van ons een kaartje waar onze gegevens op staan. Deze kunt u afgeven aan de deurwaarder zodat deze contact met ons kan opnemen voor een passende oplossing.
Wanneer eindigt budgetbeheer?
U tekent een overeenkomst van 12 maanden met een budgetcoach. Daarna is de overeenkomst per maand opzegbaar. Wij kijken dan met u hoe het met u en met uw financiën gaat.
Wat kost het?
Omdat wij een particulier bedrijf zijn krijgen wij geen subsidie van de overheid. Hierdoor kunnen wij helaas onze diensten niet gratis aanbieden.
Aangezien wij er zijn om te helpen proberen wij de kosten zo laag als mogelijk te houden voor u. Wij vragen daarom ook in tegenstelling tot veel andere bedrijven geen opstartkosten. U betaald ons alleen een standaard maandelijks tarief wat hier onder in de tabel is weergegeven. Over deze kosten hoeft u zich geen zorgen te maken want deze worden gewoon maandelijks met uw vaste lasten mee genomen.
Traject | Alleenstaande | Gezin |
---|---|---|
Opstart traject | gratis | gratis |
Budgetbeheer zonder schulden | 60,50 euro per maand | 90,75 euro per maand |
Budgetbeheer met schulden | 90,75 euro per maand | 121,00 euro per maand |
Budgetbeheer voor ouderen | 60,50 euro per maand | 90,75 euro per maand |
Budgetbeheer voor ouderen met schulden | 90,75 euro per maand | 121,00 euro per maand |
Budgetbeheer voor werkgevers | In overleg | In overleg |