Werknemers met financiële problemen (voor werkgevers)
Bedrijven merken meestal dat een werknemer financiële problemen heeft als er beslag wordt gelegd op hun loon. Maar er zijn ook andere signalen die kunnen wijzen op een schuldprobleem. Werkgevers merken dit verzuim bijvoorbeeld, of krijgen een verzoek om extra uren. Ook stress of concentratieproblemen kunnen voortkomen uit schulden. Hoe herkent u een werknemer met financiële problemen en wat kunt u preventief doen?
Financiële problemen signaleren
Een van de meest voorkomende signalen dat werknemers financiële problemen hebben is loonbeslag. Door loonbeslagen raken werkgevers direct betrokken bij de schuldenproblematiek
In het onderzoek ‘Financiële problemen op de werkvloer’ heeft het Nibud P&O-professionals gevraagd naar de signalen van financiële problemen bij werknemers:
- Werknemer leent van collega
- Verzoek om lening of voorschot
- Ongelukken door dubbele banen
- Bezoek van deurwaarders aan organisatie
- Verzoek om assistentie bij contact met deurwaarders
- Verruiming van secundaire arbeidsvoorwaarden
- Verzoek om uitbetaling van vakantie-uren
- Verlof opnemen om schulden te regelen
- Toename van ziekteverzuim
- Werknemer belt met schuldeisers, deurwaarders in zijn pauze
- fraude en of diefstal
- Werknemer is stress gevoelig of heeft concentratieproblemen
Wat kunnen wij voor u als werkgever betekenen?
Als budgetcoach breng ik de situatie van de werknemer in kaart en begeleid hem of haar in het oplossen van de problemen. Een dergelijk traject kan bestaan uit de volgende stappen:
- In kaart brengen van de problemen en schulden
- Ordenen van de thuisadministratie
- Achterhalen van de oorzaak van de problemen
- Begeleiden in wegwerken van achterstanden en schulden
- Coachen in bewustwording van het eigen budget en bestedingsgedrag met als uiteindelijk doel zelfredzaamheid.
- Budgetbeheer
Voor verdere informatie of een oriënterend gesprek kunt u uiteraard altijd contact met ons opnemen!